VSO Kesper College 83
Kesper College

Ontbijten is belangrijk!

Ontbijten is goed voor de gezondheid. Het helpt kinderen om op gezond gewicht te blijven en ze kunnen zich beter concentreren op school. Door het ontbijt komt de spijsvertering op gang en krijgt je kind belangrijke voedingsstoffen binnen. Ontbijten zorgt voor nieuwe energie na de nacht. Je hebt vaak al meer dan 10 uur niks gegeten als je ’s ochtends opstaat.

Het is dus belangrijk voor opgroeiende kinderen om iets te eten voordat ze naar school gaan. Dat voorkomt dat ze onrustig worden en zich niet goed kunnen concentreren. Ook grijpen ze eerder naar ongezonde tussendoortjes wanneer de honger opkomt. Als ouder speel je hierin een belangrijke rol, maar hoe los je de volgende problemen op?

‘Ik krijg ’s ochtends echt niks door mijn keel?’

- Kies voor iets smeuïgs, zoals kwark/yoghurt met muesli en fruit, warme pap of overnight-oats.
- Drink water, thee of zuivel voordat je een boterham gaat eten.

‘Ik heb geen tijd om te ontbijten?’

- Maak de avond van te voren alvast je ontbijt klaar, smeer alvast je boterham of maak bijvoorbeeld overnight-oats.
- Eerder opstaan om te ontbijten. Help je kind door samen vroeg te ontbijten. Of dek de tafel alvast de avond ervoor.

Een ontbijt levert ongeveer 300 tot 400 kcal. Wat kan je zoal eten als gezond ontbijt?

- Volkoren brood met beleg, zoals 30+ kaas of 100% pindakaas. En een glas magere of halfvolle melk of karnemelk bij je boterham. Drink je geen zuivel, Soja verrijkt met calcium en B vitamines is ook een goede optie.
- Magere of halfvolle zuivel met volkoren ontbijtgranen zoals havermout en muesli (havervlokken). Je kunt ook een muesli kiezen met gedroogd fruit of noten. Het beste kun je een variant kiezen zonder toegevoegd zout en niet te veel toegevoegd suiker.
- Neem er fruit bij. Bijvoorbeeld plakjes banaan of appel op je brood. Fruit door je yoghurt met muesli of gewoon los.

Meer informatie over opvoeden en opgroeien: www.cjghm.nl

www.voedingscentrum.nl/ www.iamafoodie.nl