DSC 9687

'Doelen stellen en bereiken is gewoon heel chill'

Jennifer, 18 jaar, heeft PDD-NOS (een Autisme Spectrum Stoornis) en volgt een MBO opleiding. Jennifer zat op een regulier mbo, maar daar ging het fout omdat de samenwerking met haar klasgenoten niet goed verliep. Na enig zoeken kwam ze terecht op de website van het Albeda College in Vlaardingen. Daar volgen studenten met autisme de mbo opleiding Bedrijfsadministratief medewerker in een structuurklas. Een ambulant begeleider van Horizon ondersteunt de leerlingen in de klas door bijvoorbeeld veel met ze in gesprek te gaan en hen vaardigheden aan te leren.

Jennifer is een vlotte dame die goed kan vertellen over de structuurklas en hoe ze hier terecht is gekomen. ‘Ik deed eerste de opleiding tot allround laborante op een regulier mbo, maar dat ging echt nooit lukken’, zegt Jennifer. Ik kon niet tegen de drukte op school en de samenwerking met andere leerlingen liep fout. Er ontstonden irritaties omdat ik hun non-verbale communicatie niet begreep. Wat iemand niet zegt, maar wat ik zou moeten opmaken uit iemands houding, de lichaamstaal, dat begrijp ik niet. Ik had uiteindelijk de energie niet om de theorie om te zetten in de praktijk. En dus ben ik gaan zoeken naar een andere opleiding. Ik was enorm blij toen ik zag dat het Albeda College een opleiding aanbood tot administratief medewerker in een structuurklas. Ik heb niet gewacht, maar ik heb me meteen ingeschreven. Voor je het weet, zijn de plekken bezet, dacht ik.’

Wat is het verschil met het regulier mbo?

Een structuurklas betekent dat je in één lokaal al je lessen volgt met maximaal veertien leerlingen met autisme. Je hebt de mogelijkheid om je terug te trekken als je het vraagt. Want ze weten dat je het niet voor niets vraagt. Je mag jezelf zijn. Dat is belangrijk, want dat mag op veel plekken niet. De docenten en de begeleider kijken naar mij persoonlijk. Dat betekent bijvoorbeeld dat als ik mijn huiswerk niet af heb, ze zeggen: goed zo! Dat komt omdat ik veel van mezelf vraag. Ik wil niet al te perfectionistisch zijn, dus dan is het fijn als ze me daar bij ondersteunen. Ze zeggen: als niveau vier niet lukt, ga je naar niveau drie. Ze kijken naar mij als individu, en daar reageren ze ook op. Als alles goed gaat kan ik zelfs beginnen met de opleiding assistent accountant hier in de structuurklas.’

Waarom vind je de opleiding zo belangrijk?

‘Ik wil een diploma hebben! Dat vind ik belangrijk. Dan kan ik meedoen met de maatschappij. Ik vind het balen dat ik op een regulier mbo niet op mijn eigen niveau kan studeren, alleen omdat de sociale dingen op school niet lukken. Hier zijn de randvoorwaarden zo ingericht dat het me lukt. Vaak hebben mensen het idee dat wij, leerlingen met autisme, extra dingen willen voor de luxe. Maar we hebben deze dingen nodig om mee te kunnen doen. Mensen nemen je niet serieus en zeggen: je stelt je aan. Dan zeg ik: ik begrijp deze situatie niet. En dan wil ik uitleggen waarom niet en dan wordt er gereageerd met: kun je dat niet leren? Nee, dat kan ik niet. Ik heb die duidelijkheid, die herhaling en die rust nodig. En dan nog is het lastig voor mij.’

Waarom is het lastig?

‘Omdat ik altijd al buiten de maatschappij sta, omdat ik anders ben. Als je anders bent, word je buitengesloten. Terwijl ik veel kwaliteiten heb die niet worden gezien. Als iemand goede voorwaarden schept voor mij, dan kan ik bovengemiddeld presteren. Ik haal hier dan ook veel tienen. Mensen verwachten veel van mij omdat ze niet aan me zien dat ik autistisch ben. Ik ben communicatief en sociaal redelijk goed, ik kan dingen goed verwoorden. Maar op die manier verbloem ik wat ik lastig of moeilijk vind. Met als gevolg dat mensen zich aan mij gaan irriteren, dat is lastig.’

Wat is het voordeel van Marjolein, de ambulant begeleider in de klas?

‘Marjolein voert gesprekken met de leerlingen van de structuurklas. Wij denken anders en over veel dingen na, en dat veroorzaakt soms problemen. Ik kan mijn verhaal bij haar kwijt. Zij helpt mee om zaken op een rijtje te zetten om het rustiger in mijn hoofd te krijgen. Dan kan ik weer verder. Op dinsdag hebben we bijvoorbeeld een algemeen gesprek met de klas. Onze klas is heel hecht, we vertrouwen elkaar en de sfeer is geweldig. Je gooit dan in de groep wat je wilt delen op dat moment. Marjolein vraagt vervolgens waar zij mee kan helpen. Mijn doel is bijvoorbeeld om niet door mensen heen te praten. Ik steek nu mijn hand op als ik iets wil zeggen. Marjolein geeft dan op een bepaald moment de beurt aan mij, omdat ik zelf niet kan inschatten in een groepsgesprek wanneer ik kan invallen.’

Heeft de structuurklas nog meer voordelen?

‘De absentie is chill! Je mag op het Albeda College eigenlijk niet onder schooltijd naar de fysiotherapeut. Maar omdat ze weten dat de leerlingen in de structuurklas soms van ver komen en wij toch al proberen om zoveel mogelijk buiten schooltijd te plannen, mogen wij wel naar de fysiotherapeut. Dan zeggen ze: o, jij zit bij meneer Biemans in de klas, dan mag het. En de leerlingen uit de structuurklas zijn altijd eerlijk, wij kunnen gewoon niet liegen! Meneer Biemans kan ik altijd bereiken, dat vind ik fijn. De docenten helpen me om doelen te stellen, dat is ook gewoon heel chill. Ik ben zo blij met deze klas!’