Banner leerlingenverhalen 9687

Erwin: 'Ik doe er toe'

In 2 VWO kreeg Erwin last van een acuut geperforeerde darmontsteking. Geen levensbedreigende aandoening zou je denken, maar zijn leven veranderde volledig. ,,Ik was een nerd”, lacht Erwin. ,,Ik wilde graag leren en naar school. Helaas bleek het veel te vroeg om na negen dagen weer in de schoolbanken te zitten. Mijn lijf protesteerde en uiteindelijk moesten we op zoek naar alternatieven voor het reguliere onderwijs.”

Speciaal onderwijs

Na herhaaldelijk te zijn opgenomen in het ziekenhuis, maar de artsen geen idee hadden waar Erwin last van had, deed zijn fysiotherapeut onderzoek naar prikkelverwerking. Het bleek het verlossende antwoord. De combinatie van ADHD, PDD-NOS en de operatie was Erwin te veel geworden. Te veel prikkels zorgden voor spieruitval. Vanaf mei begon hij met revalideren, zodat hij na de zomervakantie weer met frisse moed aan zijn nieuwe schooljaar kon beginnen.

Helaas bleek na een week volle dagen naar school gaan, dat hij weer terug bij af was. Met zijn middelbare school werd de afspraak gemaakt dat hij kwart dagen naar school ging en dat de rest thuisstudie zou zijn. Maar na een aantal maanden werd dit voor zijn school te lastig en ze kwamen met een keuze. Volledig meedraaien op school of naar het speciaal onderwijs. Erwin vertelt: ,,Ik vind het nog steeds erg dat ze dit een keuze noemden, want volledig meedraaien kon ik gewoon echt niet. Ik was teleurgesteld dat ik van school af moest. Dat voelde als falen, terwijl ik zo hard had gewerkt.”

Een welkom gevoel

Erwin kwam terecht op het Kesper College in Gouda. ,,Ik voelde me gelijk welkom toen ik er voor het eerst ging kijken. Ik werd voorgesteld aan de klas, we deden een rondje hoe iedereen zich voelde en we gingen aan de slag. De les had een positieve insteek, ik kreeg een compliment en er was ruimte als er wat met me aan de hand was. Ik deed er toe!”

,,Ik was supergoed in wiskunde en mocht deze lessen begeleiden. Mijn medestudenten konden hun vragen aan mij stellen. De school en de klassen waren prikkelarm, waardoor ik geen uitval meer had. Zonder het speciaal onderwijs was ik waarschijnlijk thuis komen te zitten, zonder perspectief voor de toekomst”, aldus Erwin.

Bijzondere huisdieren

Erwin heeft trouwens een bijzondere manier gevonden om met zijn prikkels om te gaan. ,,Sinds mijn zestiende heb ik slangen. Zodra ik mij onrustig begin te voelen dan pak ik een slang. Hier word ik rustig van. Ik geef nu ook presentaties op basisscholen met mijn slangen, of kom bij ouderenvoorzieningen. Dit geeft mij superveel plezier en voldoening”, vertelt Erwin.

Keuzes maken

,,Ik had twee interesses nadat ik examen had gedaan”, vertelt Erwin. ,,Ik vond de politie interessant en was ook nieuwsgierig naar het onderwijs. Door een snuffelstage bij De Regenboog, een basisschool voor speciaal onderwijs in Gouda, besloot ik voor het onderwijs te kiezen. Als onderwijsassistent kon ik op een positieve manier bijdragen aan de levens van deze kids. Dat was superfijn!”

Nadat De Regenboog zijn deuren moest sluiten en zijn contract niet werd verlengd bij een basisschool in Alphen, kwam Erwin terug op het Kesper College. ,,De conciërge liet mij weten dat er een plek vrijkwam en vroeg of ik interesse had. Ik heb gesolliciteerd en ben aangenomen. Zo ben ik weer terug op mijn oude school.”

Kijken naar de toekomst

Erwin heeft de mogelijkheid gehad om zowel op een basis- als op een middelbare school te werken. ,,Ik ga de komende tijd goed nadenken welke plek mijn voorkeur heeft. Ik wil zeker nog een opleiding doen, dus nu nog bepalen of dat voor het basis of voortgezet onderwijs is. Ik heb in ieder geval keuzes”, sluit Erwin opgewekt af.