Hero

'Ik weet steeds beter wat ik kan en wat mijn uitdagingen zijn'

Sarah volgt de havo op Altra College Arkin. Samen met de school stelt ze haar leerdoelen op en bespreekt ze hoe ze haar doelen wil gaan halen.

In 4 VWO blijft Sarah zitten. Terwijl ze tot die tijd een vaste klas heeft, krijgt ze in haar doublurejaar met allemaal onbekende klasgenoten te maken. ,,Ik weet niet goed hoe om te gaan met nieuwe mensen en ga het daarom uit de weg. Ook voel ik geen klik met mijn nieuwe klasgenoten.” Sarah gaat met steeds meer tegenzin naar school. Op een gegeven is de motivatie volledig weg en blijft ze thuis.

Groeiend zelfvertrouwen

Na twee doublurejaren komt Sarah, via een tussenstap in het volwassenonderwijs, op Altra College Arkin terecht. Ze is intussen een langere periode niet naar school geweest en haar dag-nachtritme is verstoord. Een belangrijk leerdoel, die Sarah met haar mentor vaststelt, is dat zij van 9 tot 15 uur op school aanwezig is. ,,Het helpt te weten dat mensen verwachten dat ik kom, toch blijft het lastig om op tijd op te staan.”

Het lukt Sarah niet goed om stappen te maken met haar leerdoel. De school oppert diverse voorstellen om de drempel naar school te verlagen. Ze spreken af dat de school Sarah ’s ochtends belt wanneer zij er niet is en één dag in de week fietst haar mentor mee naar school. Al snel doemt een volgende drempel op. ,,Omdat ik de nieuwe docenten nog niet goed ken, neem ik niet altijd de telefoon op. Ik snap ook wel dat het dan voor de school lastig wordt om mij te helpen.”

Sarah is nog altijd stilletjes en onzeker. De school heeft geduld en vertrouwen en blijft Sarah wijzen op dingen die wél goed gaan. Langzaam groeit haar zelfvertrouwen en kan zij beter bij zichzelf voelen wat helpend is of niet. Ze voelt ook steeds meer de ruimte om aan te geven wat zij nodig heeft. ,,Op mijn voorstel bel ik nu zelf de school wanneer ik eraan kom. Dat verlaagt bij mij de druk en daarmee de kans om angstig te worden en te blokkeren. Intussen heb ik op school een vriendin die bij mij in de buurt woont. We bellen elkaar als we wakker worden en blijven met elkaar aan de telefoon tot we op de fiets naar school gaan.

Eigen plannen

De plannen die vanuit Sarah zélf komen blijken goed te werken. Haar eigen plannen helpen ook de school om haar beter te ondersteunen. ,,Oké, ik kom nog wel eens te laat, maar ik ben nu bijna elke dag op school. Ik weet steeds beter wat ik kan en wat mijn uitdagingen zijn. Zo is hulp vragen een leerdoel waar ik nu aan werk. Ik heb voor mezelf uitgewerkt hoe ik dat ga aanpakken en dit besproken met mijn mentor.”

Dit is het laatste jaar van Sarah op Altra College Arkin. Ze is echt een aanpakker geworden. De school heeft alle vertrouwen in de toekomst van Sarah.