Hero

'Zijn gedrag was zo snel veranderd'

Voor moeder Brigit is al snel duidelijk dat haar zoon Morrison meer nodig heeft dat regulier onderwijs kan bieden. Gelukkig kon Morrison naar de Bets Frijlingschool in Purmerend, waar hij op basis van een aangepast lesprogramma onderwijs krijgt.

Birgit vertelt: ,,Morrison was pas twee jaar en las al boeken in het Nederlands én Engels. En tot zijn vierde kwam er geen schaar in zijn haar en liep hij rond met lange blonde krullen. Af en toe knipte ik het iets bij als hij sliep. Ook zoiets, in zijn eerste levensjaren wilde hij alleen rode kleren dragen.”

Ze vervolgt: ,,Het was me al snel duidelijk dat een reguliere school niet zou werken voor Morrison. Hij ging daarom direct naar een medisch kleuterdagverblijf, waar hij op zijn vierde de diagnose autisme kreeg. Binnen het autistisch spectrum zit hij op schaal 9 van de 10. Ook is een hoog IQ en Asperger vastgesteld. Morrison is echt een slimmerik en heeft uitdaging nodig. Op het kleuterdagverblijf gedroeg hij zich doorgaans wel, maar zodra ik hem ophaalde kwam zijn frustratie eruit. Het is echt heftig om al die boosheid op je afgevuurd te krijgen. Op een gegeven moment zat ik er helemaal doorheen.”

Kleine klassen en aandacht

Na het medisch kleuterdagverblijf gaat Morrison naar het speciaal basisonderwijs. Helaas gaat het niet goed op school. Morrison is zes jaar als een multidisciplinair team met medewerkers van de school, hulpverlening en de gemeente de Bets Frijlingschool opperen. ,,Samen met de vader van Morrison ben ik op deze school gaan kijken. Ik ervaarde een fijne, rustige uitstraling onder andere door de kleine klassen en de uitleg dat de school kijkt naar wat het kind kan en daarop het lesprogramma aanpast. Morrison kon na de zomervakantie starten op de ‘Bets’. Ik was enorm opgelucht en voelde me echt gesteund door dit voorstel van het multidisciplinaire team.”

Al na één week op de Bets Frijlingschool zag Brigit een ‘andere zoon’ thuiskomen. ,,Op zijn vorige school had Morrisson geen aansluiting met de leerlingen. Die hadden veelal een leerachterstand, terwijl hij juist uitdaging nodig had. Nu zat hij in een klas met andere autistische kinderen en kreeg hij aansluiting met zijn klasgenoten. En de leerkrachten gaven hem echt aandacht. Onze zoon kwam blij thuis en op school had hij geen woedeuitbarstingen meer. Zijn gedrag was zo snel veranderd. Wat een opluchting gaf dat. En niet dat dat het belangrijkste is, maar hij haalde ook goede resultaten. Ik vond het in het begin best even moeilijk dat hij met de taxi naar school ging. Maar het contact met zijn juf is heel goed en zij stelde me al snel gerust.”

Ook op de Bets Frijingschool was het in het begin passen en meten. ,,Twee jaar geleden kwam hij in een klas met veelal getraumatiseerd kinderen. Daar werd mijn zoon angstig van en hij wilde niet meer naar school. We hebben de situatie besproken en de medewerkers van de Bets Frijlingsschool hebben er van alles aan gedaan om een klas samen te stellen waar Morrison wel goed gedijt. Het ging gelijk weer goed met hem.”

Aangepast lesprogramma

Op dit moment is Morrison 10 jaar en gaat hij drie dagen naar school. Hij vindt zichzelf niet passen in het onderwijssysteem en hij mist diepgang. ,,Stel je voor dat Morrison bij Nederlands een tekst over het noorderlicht bespreekt, dan wil hij gelijk alles over het noorderlicht weten. In zijn hoofd schaart hij de opdracht onder Techniek in plaats van Nederlands. Zijn juf begrijpt dat heel goed, maar kan de inhoudelijke kennis niet bieden.”

En ondanks dat Morrison een hoog IQ heeft, rolt er geen gymnasiumadvies uit zijn Citotoetsen. ,,De toetsen leveren hem enorm veel stress op. Ook dit hebben we besproken met school. Besloten is dat dat hij de toetsen niet hoeft te maken. Ook is zijn lesprogramma zo aangepast dat hij drie dagen naar school gaat. De andere twee dagen leert hij zelf thuis, bijvoorbeeld via YouTube. Of hij gaat met zijn oudste broer, die hem ambulant begeleidt, naar een museum of ze gaan met een verrekijker de natuur in. Daar wordt Morrison zo gelukkig van. We kijken per dag hoe het met hem gaat en hebben in elk geval elke dag contact met zijn juf. Het is zo fijn om steun en begrip vanuit de school te krijgen en dat ook de leerplichtambtenaar deze werkwijze omarmt. Als het lesprogramma niet was aangepast, dan zou mijn zoon nu volledig thuis zitten.”

Cursus samen met ouders op school

Onlangs volgde Birgit op de Bets Frijlingschool de cursus ‘Mijn kind en autisme’. ,,Ook al heb ik al van alles over autisme gelezen, zo’n cursus frist mijn kennis weer op. En het is fijn om samen te zijn met ouders die je verhaal herkennen. Ik vond het een geweldige avond. Je ziet dat iedere ouder en kind een eigen pad doorlopen. Toen Morrison pas drie maanden was, zag ik al dat hij anders is. Ik accepteerde dat eigenlijk direct. Veel ouders gaan eerst een rouwproces door om afscheid te nemen van het verwachte toekomstbeeld voor hun kind.”

Niet bang zijn om hulp te zoeken

,,Mijn tip als ouder is, wees niet bang om hulp te zoeken. Professionals hebben doorgaans zoveel meer ervaring met autisme. Als ouder leef je vooral mee vanuit je hart. Ook heeft het mij erg geholpen om verwachtingspatronen los te laten. Ik durf zelfs te zeggen dat ik het volhoud juist ómdat Morrison zijn eigen pad bewandeld. Ik heb vertrouwen in hem, mede door de steun en het begrip van de Bets Frijlingschool. Maak het jezelf niet onnodig moeilijk en vaar een beetje mee met de wind van je kind. En wellicht stelt het gerust om te weten dat de heftigheid van Morrisons gedrag minder wordt naarmate hij ouder wordt.”

,,En een laatste tip: vergeet niet te genieten dát je kind anders is en anders kijkt. Bijvoorbeeld door de liefde van Morrison voor de natuur, wijst hij mij op een prachtige lucht. Voorheen had ik daar geen oog voor en nu kan ik daar erg van genieten.”

Morrison zit nog een jaar op de Bets Frijlingschool. ,,We kijken volgend jaar verder hoe en wat. Soms schiet ik ervan in de stress, maar ik weet dat het weer goed komt omdat ik zoveel steun krijg van de Bets Frijlingschool. De medewerkers zijn zo flexibel en houden oprecht van hem. Ik ben de school eeuwig dankbaar dat mijn zoon daar terecht kon. Ik heb nu een leuk kind thuis.”