Hero

'Dit is veel beter dan urenlang Netflixen'

Ook tijdens de meivakantie biedt het Kesper College een programma voor de leerlingen. Samen met de gemeente en andere scholen in Gouda is een gevarieerd programma opgezet. Het AD kwam langs op het Kesper College en sprak met medewerkers en leerlingen.

AD, Marc van Velzen, 2 mei 2020

Gouda - Deze scholieren zitten tijdens de meivakantie gewoon op school: ‘Dit is veel beter dan urenlang Netflixen’

Vrijheid, blijheid. Menig scholier zal daaraan denken als de vakantie voor de deur staat. Maar een schoolvakantie gecombineerd met een lockdown, dat is voor sommige jongeren toch een stuk pittiger dan gedacht. Daarom is er voor hen in de meivakantie een noodopvang op school.

Een dag op school, maar dan net iets anders dan normaal. Wie nu een rondje door het Kesper College in Gouda loopt, kan de leerlingen op twee handen tellen. Op de wandelgangen geldt eenrichtingsverkeer, zodat de leerlingen anderhalve meter afstand kunnen houden. En als het even kan, worden de lessen buiten gehouden.

Tijdens de meivakantie biedt het Kesper College onderdak aan leerlingen van de middelbare school. Sommigen van hen hebben een vast dagritme nodig in tijden van corona, anderen zijn er omdat hun ouders een vitaal beroep hebben. Elke scholier kan zich hiervoor inschrijven en deze lessen zijn gratis. ,,We stuurden dit aanbod naar alle ouders”, vertelt docent Jon Emmelkamp.

Sporten

De school doet dit samen met de gemeente, het Carmel College, de Brede School en Sportpunt Gouda. In de ochtend sporten de kids buiten, daarna krijgen ze culturele workshops. ,,De meesten komen met sportieve kleding naar school, zodat het niet nodig is om te verkleden”, zegt Emmelkamp. De jongeren, die dagelijks deze lessen volgen, komen van scholen als De Goudse Waarden, het Antoniuscollege, het Coornhert Gymnasium en het Kesper College.

Voor leerlingen Damian Plug (14) en Merijn Scharloo (13) was het een opluchting dat ze hun vrije dagen in een schoolgebouw konden besteden. ,,Normaal gesproken is het heerlijk om vrij te hebben, maar nu verveelde ik me heel erg. Er is thuis weinig te doen en je ziet bijna niemand. Meestal zie ik maar één vriend, want het is nu niet slim om met meerdere mensen thuis af te spreken”, zegt Damian.

Als er thuisonderwijs was, gingen de dagen nog redelijk vlot voorbij. ,,De online-lessen duurden meestal tot 15.00 uur. Dan had ik genoeg bezigheden. Maar nu dat weg is, mis ik een structuur”, zegt Damian. Daarom grepen de jongens graag de kans om hun vakantie op school door te brengen. ,,Dit is een stuk leuker dan thuis urenlang Netflix kijken”, vult Merijn aan.

,,Normaal gesproken is het heerlijk om vrij te hebben, maar nu verveelde ik me heel erg. Er is thuis weinig te doen en je ziet bijna niemand."

Damian (14)

Bootcamp

Het tiental jongeren dat hier komt, is erg blij met de schooldagen. ,,Hier ontmoet je nieuwe mensen en je leert elkaar goed kennen”, zegt Merijn. ,,De dagen zijn ook afwisselend. Tijdens het sporten doen we de ene keer een bootcamp en op een andere dag spelen we trefbal of volleybal. En als we een potje langs de kant willen zitten, is dat ook geen probleem.”

De middag wordt ingevuld met kunst en cultuur. ,,Dat zijn lessen, variërend van kunstwerken maken van graffiti of het maken van een korte theateropvoering”, vertelt Eva Hendriks, pedagogisch medewerker op het Kesper College. ,,Voor sommige kinderen was er afgelopen weken ook noodopvang op dinsdagen en donderdagen. Dat was vooral bedoeld voor kinderen met ouders in een vitaal beroep.”

Het houden van anderhalve meter afstand gaat goed, merkt Hendriks. ,,De leerlingen sporten altijd buiten. Gelukkig hebben we een groot schoolplein, waar iedereen met ruime afstand een potje voetbal of basketbal kan doen. En begeleiders houden in de gaten of de jongeren zich aan de afstand houden. En als ze buiten hockey spelen, kunnen ze elkaar een high five geven met een stick”, vult ze met een lach aan.

,,Gelukkig hebben we een groot school­plein, waar iedereen met ruime afstand een potje voetbal of basketbal kan doen."

Eva Hendriks, pedagogisch medewerker