Hero

Feestelijke ingebruikname lassimulator op Villeneuvestraat

Vandaag werd op het Schreuder College aan de De Villeneuvestraat in Rotterdam een gloednieuwe lassimulator in gebruik genomen. Leerlingen kunnen met de simulator veilig de beginselen van het lassen onder de knie krijgen. Het AD schreef over deze feestelijke dag.

Deze lassimulator helpt leerlingen van een praktijkschool op weg met virtuele stukjes metaal

AD Rotterdam, Angelique Mulders 12-09-19

Feest vandaag op het Schreuder College aan de De Villeneuvestraat in Rotterdam-Schiebroek. In de praktijkschool werd een gloednieuwe lassimulator geplaatst. Nu kunnen de leerlingen, allen hebben gedragsproblemen en een IQ niet hoger dan 75, veilig de beginselen van het lassen onder de knie krijgen.

Pas als hun docenten Jet Valk en Robert Klootwijk vinden dat de pubers de vaardigheden in de vingers hebben, mogen ze in een van de twee lascabines met een echt, gloeiend heet laspistool aan de slag. Sheridan, een 15-jarige Rotterdammer die voor techniek heeft gekozen, probeert het. Hij zet een aangepaste laskap op en krijgt dan een virtueel stukje metaal te zien, dat ook geprojecteerd wordt op een groot computerscherm links van hem. Zo kan de leerkracht meekijken en de leerling vlot bijsturen als het niet helemaal goed gaat.

Geschenk

De lassimulator is een geschenk van de Stichting Rotterdam Hulpfonds voor Onderwijs. Sjoerd Nicodem, een van de leerkrachten van deze zogenoemde cluster4-school voor praktijkonderwijs, is in zijn nopjes. ,,De leerlingen hadden behoefte aan meer dan alleen het vak fietstechniek (voor het repareren van tweewielers, red.). Wij zijn gaan zoeken naar andere technische vaardigheden die wij hen kunnen leren, die passen bij hun niveau en waar ook werkgevers naar vragen.’’

Want het heeft geen zin om er omheen te draaien. De circa 110 leerlingen van deze vestiging van het Schreuder College rollen niet soepeltjes door hun leerplicht. Ze hebben extra veel begeleiding nodig om kans te maken op de arbeidsmarkt. Velen zijn autistisch of hebben de diagnose PDD-NOS, een restcategorie van de autistische stoornissen.

Volgens Nicodem blijkt uit CBS-cijfers dat in dit land maar 20 procent van jongeren die hun praktijkschool afronden doorstroomt naar werk. ,,Het is onze plicht om er alles aan te doen om deze leerlingen een zo groot mogelijke kans te bieden op een baan.’’

Het is onze plicht er alles aan te doen deze leerlingen een zo groot mogelijke kans te bieden
-Sjoerd Nicodem, leerkracht

Kleine klassen

Met gepaste trots vertelt de docent dat van zijn Schiebroekse school 60 à 65 procent een volledige baan heeft nadat ze het Schreuder College met een diploma en branchecertificaten verlaten. Ze verdienen dan een fractie boven het bijstandsniveau. ,,Verder stroomt van ons nog een klein deel door naar het mbo - waar helaas een meerderheid al in het eerste jaar afhaakt - en dan heb je een groep die een uitkering krijgt, meestal een Wajong-uitkering.’’ Sleutel van het succes volgens Nicodem: de kleine klassen. Met maximaal tien leerlingen lukt het een leerkracht om veel persoonlijke aandacht te geven.

Met de komst van de lassimulator is de praktijkschool er nog niet. Nicodem en wat collega's zijn druk doende om fondsen en sponsoren te vinden voor een circa 43 mille kostende simulator die de kinderen zowel kan leren hoe ze met een vorkheftruck moeten manoeuvreren, als hen bijbrengt hoe het is om met een vrachtwagen op pad te gaan én die ook nog eens gebruikt kan worden om een rustig begin te maken met rijlessen in een gewone personenauto. ,,Dat laatste bijvoorbeeld helpt hen letterlijk al wat op weg als ze pakketbezorger willen worden.’’