Hero

Vorkheftrucksimulator voor leerlingen aan De Villeneuvestraat

Het Schreuder College De Villeneuvestraat in Rotterdam krijgt een vorkheftrucksimulator. Het AD sprak met docent Sjoerd Nicodem die zich hard maakte om de praktijkschool te verrijken met deze simulator.

AD, Leon van Heel, 24 juni 2020

Rotterdam- Deze school krijgt een simulator waarmee leerlingen hun eerste rondjes op een vorkheftruck maken

Het Schreuder College De Villeneuvestraat in Rotterdam krijgt een vorkheftrucksimulator, waarmee de zeer moeilijk lerende scholieren van de school hun eerste stappen naar een baan kunnen zetten.

Het is de tweede simulator voor de praktijkschool in korte tijd. Vorig jaar schafte het Schreuder College een lassimulator aan. ,,Nergens in Rotterdam vind je in het praktijkonderwijs zo veel simulatoren als bij ons’’, zegt leerkracht Sjoerd Nicodem. Hij is de drijvende kracht achter de aanschaf en schreef fondsen aan voor de financiering. Met de vorkheftrucksimulator is 33.000 euro gemoeid.

,,Ze moeten in kleine stappen leren met dit soort apparaten om te gaan."

Sjoerd Nicodem, Docent Schreuder College De Villeneuvestraat

Op het Schreuder College De Villeneuvestraat in Rotterdam-Schiebroek zitten zo’n 110 leerlingen tussen de 12 en 18 jaar die niet mee kunnen komen op het reguliere vmbo en in het praktijkonderwijs. Ze hebben gedragsproblemen, vaak autisme en een laag IQ. Met een lasapparaat of een echte vorkheftruck aan de slag gaan, kan volgens Nicodem niet. ,,Ze moeten in kleine stappen leren met dit soort apparaten om te gaan. Sommige kinderen hebben een angststoornis, anderen hebben motorische problemen of zijn snel afgeleid. Ik ken een verhaal van een meisje dat oefende met een soldeerbout en jeuk aan haar hoofd kreeg. Daar zit nu nog een litteken op.’’

Dankzij de simulatoren in het lesprogramma kunnen leerlingen extra certificaten halen, zodat ze meer kans maken op een baan. Voor leerlingen die goed overweg kunnen met de lassimulator bestaat de mogelijkheid door te stromen naar een lasopleiding. Nicodem ziet een vergelijkbare route voor zich bij de vorkheftrucksimulator.

Leren door te doen

Hij is ondertussen bezig met de aanschaf van een echte vorkheftruck. Ook staat er een rijsimulator (‘Ik zou willen samenwerken met een autorijschool’) op zijn verlanglijst, waarin de kinderen hun eerste rijlessen kunnen krijgen. ,,Hier leren ze vooral door te doen, dus hoe meer van dit soort toepassingen hoe beter.’’

En passant regelde hij daarom ook de financiering van een Active Floor, een beamer waarmee een leerkracht z’n lesstof op de vloer kan projecteren. ,,Bijvoorbeeld een meerkeuzevraag waarbij de leerlingen naar het goede antwoord moeten lopen.’’ De leerkracht heeft het over ‘bewegend leren’.

,,Kansenongelijkheid voor onze kwetsbare doelgroep wordt op deze innovatieve manier aangepakt’’, zegt Nicodem. ,,Zodat de kans groter wordt dat deze jongeren een eerlijkere kans krijgen om een rol te spelen op de arbeidsmarkt.’’ Als het lukt, zet de school volgens hem ‘onderwijsland op zijn kop’.

Tot voor kort konden de leerlingen van de zogenoemde cluster 4-school voor praktijkonderwijs alleen het vak fietstechniek krijgen, waarbij zij tweewielers leerden repareren. In korte tijd breidt het aantal op werk gerichte vakken uit. Met de praktische lessen waarbij ze certificaten halen, stijgen volgens Nicodem de kansen op een succesvolle toekomst.

,, Kansenonge­lijk­heid voor onze kwetsbare doelgroep wordt op deze innovatie­ve manier aangepakt."

Sjoerd Nicodem

Fondsen

Nicodem heeft de afgelopen jaren zo’n tweehonderd fondsen aangeschreven en nu was hij, onder andere, succesvol bij de stichting Gereformeerd Burgerweeshuis van Rotterdam. Deze stichting is verbonden aan de scholenkoepel Horizon, waartoe ook het Schreuder College behoort. ,,Alleen die scholen mogen er een beroep op doen.’’

De vorkheftrucksimulator wordt aankomend schooljaar in gebruik genomen. De installatie vindt tijdens de zomervakantie plaats, als de leerlingen vrij zijn en het gebouw verder leeg is. In verband met de coronapandemie volgt nu de helft van de leerlingen lessen op school en de andere helft vanuit huis.